سد «سراب» صالح‌آباد خراسان رضوی برای پس از سال‌ها سرریز شد پیش‌بینی رگبار باران در نقاط مختلف کشور | افزایش دما تا دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌چیز درباره گروگان‌گیری در پالادیوم + جزئیات و عکس پیش‌بینی وقوع رگبار و رعد و برق در خراسان رضوی طی روز‌های آینده (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۲ اخاذ مامورنما در مشهد ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد
سرخط خبرها

پیشگیری‌ کنید؛ فعلا از داروی سرماخوردگی خبری نیست

  • کد خبر: ۱۳۳۰۵۷
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
پیشگیری‌ کنید؛ فعلا از داروی سرماخوردگی خبری نیست
موج شیوع آنفلوانزا در نیمه دوم سال با کمبود دارو‌های پر‌مصرف سرماخوردگی در کشور هم‌زمان شد و این کمبود در داروخانه‌های شهر به چشم می‌خورد.

به گزارش شهرآرانیوز، موج شیوع آنفلوانزا در نیمه دوم سال با کمبود دارو‌های پر‌مصرف سرماخوردگی در کشور هم‌زمان شد و این کمبود در داروخانه‌های شهر به چشم می‌خورد. به‌طوری‌که حتی دارو‌های خیلی ساده مانند قطره نمکی شست‌وشوی بینی نیز که برای کودکان استفاده می‌شد هم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران همچنین گفته است: علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبود‌هایی در سایر اقلام دارویی هم داریم و حتی برخی دارو‌های خیلی ساده نیز به‌ویژه در حوزه کودکان در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود. در حال حاضر عمدتا در دارو‌هایی که به‌صورت شربت هستند و عمدتا برای مصرف کودکان‌اند، کمبود داریم که اصلا هم وارد نشده است. اکنون در زمینه شربت سرماخوردگی کمبود داریم. کمبود شربت دیفن‌هیدرامین هم وجود دارد. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود. شیاف استامینوفن برای کودکانی که خیلی کوچک هستند و باید استامینوفن را به‌صورت شیافت استفاده کنند نیز در داروخانه‌ها جزو اقلام خیلی کمیاب به حساب می‌آید یا برای سرفه کودکان هم دارو‌ها کمبود دارند.

به‌گزارش شهرآرانیوز، بررسی‌های اکوایران از داروخانه‌های شهر نشان می‌دهد مشکلاتی از جمله سهمیه‌بندی سرم تزریقی، کمبود شدید آنتی‌بیوتیک کودکان، کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم شایع است. این در حالی است که تعدادی از داروخانه‌داران افزایش قیمت دارو در هفته‌های اخیر را چشمگیر می‌دانند که بسیاری از آن‌ها آنتی‌بیوتیک هستند.
۲۲ تیر امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد. در این میان سازمان غذاودارو وعده داد که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند و دولت زیان ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را با کالابرگ‌های الکترونیکی برای مصرف‌کنندگان جبران خواهد کرد. پس از اجرای این طرح، قیمت مواد اولیه دارو تا ۵ برابر افزایش یافت که بر قیمت نهایی آن نیز تأثیرگذار بود.

به گفته کارشناسان علی‌رغم اینکه اجرای درست طرح دارویار را اقدامی بجا و درست می‌دانند، اما به این موضوع اشاره می‌کنند که شرکت‌های دارویی نسبت به قبل شش تا هفت برابر نقدینگی بیشتری نیاز دارند. شرکتی که A ریال برای خرید مواد اولیه کنار گذاشته، اکنون باید A ضربدر هفت ریال کنار بگذارد. در نتیجه شرکت‌ها دچار کمبود نقدینگی شدند.

کمبود دارو در استان همچنان پابرجاست

دکتر ناصر وحدتی، سرپرست معاونت غذا و داروی علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره کمبود دارو در استان و تمهیدات در نظر گرفته شده اظهار کرد: وضعیت دارو تغییر نکرده است و کمبود دارو در استان همچنان پابرجاست. به گفته دکتر وحدتی کمبود دارو به‌دلیل کمبود تولید و واردات آن است. گفته شده یک محموله به ایران وارد شده که هنوز به استان نرسیده است. همچنین گفته شده کارخانجات با حداکثر توان در حال تولید دارو هستند که امیدواریم در آینده نزدیک حداقل مشکل در این بخش به‌طور اساسی حل شود.
وی درباره اجرای طرح دارویار در پی آزاد‌سازی یارانه در بخش دارو گفت: طرح دارویار اگر به‌درستی اجرا شود، باید کمبود دارو برطرف شود. یکی از دلایل نادرست اجرای این طرح این است که پرداختی‌های بیمه تأمین اجتماعی به بخش خصوصی با تأخیر همراه بوده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم با انتصاب جدید مسئولان در این بخش تغییراتی ایجاد شود که البته نمود بارز آن در یکی‌دو ماه آینده دیده می‌شود. اما اینکه طی روز‌های آینده مشکل تأمین دارو به‌خصوص برای دارو‌های بیماری مزمن برطرف شود، غیرممکن است. اگر تولیدات و واردات به‌خصوص دارو‌های سرماخوردگی کودکان و بزرگ‌سالان تأمین شود، مشکل کمبود دارو تا حدودی برطرف می‌شود، اما چیزی که ملموس است، اینکه کمبود دارو در بازار همچنان پابرجاست.

سرپرست معاونت غذا و داروی علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به شیوع آنفلوانزا توصیه می‌شود ماسک به‌خصوص برای کودکان استفاده شود و تماس لمسی با هم‌سن‌وسالانشان به حداقل برسد تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->